کرکره چیست و چند نوع کرکره وجود دارد؟

در سال ۱۸۸۲، آنتون گریسر حق ثبت اختراع را برای اولین طرح خود از کرکره چوبی در سوئیس ثبت کرد. کرکره در طی زمان تغییرات عمده ای نموده است ولی همیشه روی یک محور رو به بالا رول می شود که امروزه مدرن ترین کرکره ها شامل کرکره با تیغه های آلومینیومی دو جداره بدون فوم و با فوم، تیغه های فولادی دو جداره رول فرم با فوم و تیغه های فولادی تک جداره ساده و پانچ و همچنین نوع رول گیتر تولید می شوند، جدید ترین نوع کرکره نوع پلی کربناتی شفاف است که برای فروشگاه ها و نمایشگاه ها طراحی شده است، و به تدریج سیستم شفت و فنر از سیستم های کرکره حذف شده و جای آن را موتورهای برقی گرفته است، بسته به نیاز حفاظتی و کاربری می توان بهترین گزینه را از بین انواع کرکره انتخاب نمود.

کرکره های صنعتی:

  • کرکره های صنعتی با تیغه های آلومینیومی:

کرکره های صنعتی غالبا از نوع تیغه های آلومینیومی اکسترود شده با وزن و مقاومت بالا تولید می شوند و سایز تیغه های صنعتی از ۸۰ میلیمتر تا ۱۴۵ میلیمتر بسته به عرض و ارتفاع دهانه مد نظر تعیین می گردد، این تیغه ها با روش اکستروژن تولید و پس از سخت کاری و عملیات شیمیایی با رنگ پودری الکترو استاتیک بسیار مقاوم پوشش داده شده و در کوره پخته می شوند، در درون دو جداره این تیغه ها پل هایی جهت مقاومت بخشیدن بیشتر به تیغه ها تعبیه شده است. تجهیزات جانبی دیگر کرکره های صنعتی شامل، ریل های جانبی فولادی از عرض ۶ سانتیمتر تا ۱۵ سانتیمتر، محور اصلی که لوله ۱۱ تا ۲۲ می باشد، اندکپ و یاتاقان، موتور ساید تک یا سه فاز بسته به وزن کرکره، چشم الکترونیک در صورت نیاز ، مدار کنترل و ریموت کنترل می باشد؛ تحقیقاً می توان گفت که در تمامی کرکره ها فارغ ار نوع تیغه سایر موارد مشترک می باشند.

 

  • کرکره های صنعتی با تیغه های فولادی دوجداره فوم دار:

این نوع کرکره های صنعتی مواقعی مورد نیاز است که تا حد زیادی عایق دما مهم باشد، این تیغه ها به روش رول فرم تولید شده و درون دوجداره آن فوم پلی اورتان تزریق شده است که این فوم عایق بسیار خوبی برای دما و صدا می باشد، سایز تیغه های صنعتی بسته بو اندازه دهانه مد نظر میتواند از ۸۰ میلیمتر برای دهانه های کوچک و ۱۴۵ برای دهانه های بزرگ باشد. مکانیزم عملکردی این نوع کرکره ها نیز مشابه سایر کرکره ها می باشد.

 

  • کرکره های صنعتی با تیغه های فولادی تک جداره ساده و پانچ دار:

این نوع تیغه کرکره صنعتی نیز توسط دستگاه رول فرم از فولاد با ضخامت ۰.۵ تا ۱ میلیمتر در دو نوع ساده و پانچ دار تولید می گردد، تیغه های کرکره فولادی پانچ دار معمولا برای جاهایی که نیاز به دید به داخل دارند و تبادل هوا مهم است استفاده می گردد