داک لولر هیدرولیک (Dock leveler) همسطح کننده یا رمپ بارگیری

داک لولر هیدرولیک یا همسطح کننده چیست؟ داک لولر هیدرولیک تشکیل شده از صفحه فولادی آجدار به عرض ۲ متر و طول ۲.۹ متر که با استفاده از جک ها با نیروی هیدرولیک سطح کف سکوی بارانداز و کف تریلی ها را در ارتفاع های مختلف هم تراز می کند تا عملیات تخلیه و بارگیری توسط لیفتراک به سهولت انجام شود.

در واقع داک (Dock) به معنای بارانداز است و لولر (Leveler) به معنی تراز کننده یا همسطح کننده است؛ داک لولر هیدرولیک یکی از تجهیزات مکانیکی است که در صنعت حمل و نقل بار استفاده میشود، داک لولر صفحه فولادی آجدار است در درون سکوی بارگیری که توسط پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیکی همانند پلی فولادی سطح سکوی بارانداز یا انبار را با سطح کف انواع خودروهای باربری تراز و همسطح میکند تا عملیات تخلیه و بارگیری توسط لیفتراک یا جک پالت و غیره به سهولت و با سرعت بسیار زیاد امکان پذیر گردد. برا ی همین به داک لولر، همسطح کننده و رمپ بارگیری نیز می گویند و طبق استاندارد  EN 1398 و BGR 233باید شیب ) ۱۲.۵%​​تقریباً ۷ درجه) باشد.

حال به مطالب مربوط به داک لولر به شرح زیر می پردازیم:

  • مزایای استفاده از داک لولر هیدرولیک
  • مشخصات عمومی داک لولر هیدرولیک
  • کاربرد داک لولر هیدرولیک در صنعت
  • مشخصات تکنیکال داک لولر هیدرولیک

 

  • داک لولر هیدرولیکی یا همان همسطح کننده یا رمپ بارگیری (Hydraulic Dock Leveler)

 

  • مزایای استفاده از داک لولر هیدرولیک

داک لولر هیدرولیک یکی از تجهیزات مکانیکی است که در صنعت حمل و نقل بار و لجستیک استفاده میشود. که با استفاده از نیروی هیدرولیک، ارتفاع پلت فرم بار را تنظیم میکند تا ارتباط بین کف سکوی بارانداز و کف تریلی ها و کامیون ها را در ارتفاع های مختلف را هم تراز کند. به وسیله داک لولر هیدرولیک،  لیفتراک ها و وسایل حمل بار میتوانند به راحتی و سهولت به صورت افقی عملیات تخلیه یا بارگیری را انجام دهند. این تجهیز بهبود کیفیت و سرعت بارگیری و تخلیه را تا ۲۰ برابر سریع تر فراهم میکند و همچنین ایمنی در زمان ورود و خروج بارها را تضمین میکند.

  • مشخصات عمومی داک لولر هیدرولیک

داک لولر به دستگاهی گفته می شود  که از یک استراکچر فولادی مستحکم ساخته شده و مجهز به پاور پک و جک های هیدرولیک است که روی آن صفحه اصلی که عرشه نیز نامیده می شود قرار دارد و در جلو یک باله لولایی دارد تا سطح سکوی بارانداز و کف تریلی یا کامیون توسط داک لولر با شیب استاندارد هم تراز گردد و تخلیه و بارگیری به سهولت و با سرعت انجام  شود، داک لولر یا همسطح کننده در درون سکوهای بارگیری که ارتفاع آنها از ۱۱۰ سانتیمتر تا ۱۳۰ سانتیمتر باشد نصب می گردد و یا اگر امکان کار گذاشتن داک لولر داخل سکو نباشد می توان با ساخت استراکچر فلزی جلوی سکو نسبت به نصب داک لولر یا همسطح کننده اقدام نمود.

  • کاربرد داک لولر هیدرولیک در صنعت

داک لولر وظیفه دارد تا هنگامی که تریلی یا کامیون به محل تخلیه و بارگیری مراجعه نمود و متوقف شد باز شده و لبه لولایی آن روی کف کانتینر یا روی کف یخچال  یا کف خودرو قرار گیرد، داک لولر این امکان را مهیا می کند تا لیفتراک، ریچتراک، چرخ دستی یا ترولی به سهولت از درون انبار مستقیماً وارد فضای بارگیری تریلی شده و بار را تخلیه یا پر نماید، با استفاده از داک لولر هیدرولیکی یا همان همسطح کننده هیدرولیکی سرعت تخلیه بارگیری تا ۲۰ برابر کاهش می یابد به نحوی که از هدر رفت انرژی حرارتی و برودتی و نیروی انسانی به راحتی جلوگیری می نماید و کاملا مکانیزه می توان عملیات تخلیه و بارگیری را با نصب داک لولر میسر نمود.

  • مشخصات تکنیکال داک لولر هیدرولیک

داک لولر هیدرولیک استاندارد دارای عرض ۱۸۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر است و طول آن ۲۹۰ سانتیمتر و ارتفاع آن ۵۵ سانتیمتر می باشد که از نقطه تراز صفر کف سکو بین ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر رو به بالا یعنی شیب مثبت و ۳۰ سانتیمتر رو به پایین یعنی شیب منفی را ایجاد می کنند، چرا که برای حرکت لیفتراک و سایر وسایط حمل و نقل استاندارد شیب ۷ درجه را تعریف نموده است که با طول ۲۹۰ سانتیمتری و ۳۰ ± سانتیمتر رو به بالا و پایین این شیب رعایت می شود.

از نکات دیگری که باید مد نظر داشت هنگام خرید یا سفارش این است که باید حداکثر باری که از روی داک لولر عبور می کند را در نظر گرفت به همین دلیل داک لولر یا همسطح کننده هیدرولیکی با ظرفیت های ۶ تن، ۸ تن، ۱۰ تن و ۱۲ تن تولید می شود؛ داک لولر هیدرولیکی ساخت گروه هامون درب از استراکچر فولادی با محاسبات بسیار دقیق تولید شده است صفحه اصلی یا عرشه داک لولر از ورق آجدار با ضخامت های متفاوت بر حسب میزان باری که قرار است از روی آن عبور نماید می باشد که از زیر توسط ورق های L شکل با محاسبات دقیق نصب شده است تا مقاومت ورق یا صفحه اصلی را بالا برده و مانع تاب برداشتن یا دفرمگی صفحه هنگام تخلیه و بارگیری شود، باله لولایی جلو یا فلپ جلوی داک لولر یا همسطح کننده هیدرولیک نیز از ورق آجدار با ضخامت های متفاوت ساخته می شود.

وظیفه حرکت داک لولر هیدرولیک به عهده پاور پک هیدرولیکی و شیرهای برقی و جک های هیدرولیکی می باشد که شرکت هامون درب برای تولید داک لولر های هیدرولیک خود از بهترین پاور پک موجود در بازار ایران که وارداتی می باشد استفاده می نماید، هر دستگاه داک لولر هیدرولیکی مجهز به یک تابلوی فرمان است که اپراتور می تواند به سهولت و بدون هیچ مشکل و محدودیتی در تعداد دفعات باز و بسته شدن از آن استفاده نماید، همچنین گروه هامون داک لولر با ابعاد خاص و مورد نیاز مشتری را می تواند تولید نماید.

html